De digitale nalatenschap

Geplaatst op: 9 maart 2021

De digitale nalatenschap

U heeft waarschijnlijk net als zovelen allerlei online accounts, denk bijvoorbeeld aan Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Maar heeft u er wel eens over nagedacht wat u met deze accounts wilt na uw overlijden? Wilt u deze accounts verwijderen of wilt u deze (tijdelijk) door laten lopen als een digitale herinnering aan u?

Om u te helpen, vertel ik u hieronder welke keuzes je hebt voor onder meer Facebook-, Instagram-, LinkedIn-, Twitter- en Google-account:

Facebook. De eerste optie is om je account door een aangewezen persoon te laten omzetten in een gedenkpagina. Het grootste verschil tussen je huidige account en een gedenkpagina is dat de woorden ‘ter nagedachtenis van’ worden toegevoegd aan je profiel. Daarnaast wordt je profiel dan niet meer gebruikt voor verjaardagsherinneringen en vriendsuggesties. Wel zo prettig. Dan kun je via Facebook aangeven welke persoon je account kan omzetten naar deze status. Deze persoon kan, na jouw overlijden bepalen wie berichten kan plaatsen en zien, bepalen wie berichten en tags kan verwijderen, reageren op nieuwe vriendschapsverzoeken, jouw profielfoto en omslagfoto aanpassen en verwijdering van jouw account aanvragen. De tweede optie is om je account te laten verwijderen zodra Facebook ‘weet’ dat je bent overleden.

Instagram heeft dezelfde twee opties als Facebook: gedenkpagina of verwijderen. Als je kiest voor een gedenkpagina, geeft Instagram na je dood je profiel een herdenkingsstatus. Deze status verandert verder niets aan je huidige profiel. Alle inhoud blijft dus gewoon voor iedereen (die jou volgt) zichtbaar en het is dus niet direct duidelijk dat het om een gedenkpagina gaat. Een nabestaande dient dit voor jou aan te vragen via dit formulier. Hier vult de aanvrager zijn eigen gegevens in, jouw gegevens en een bewijs van overlijden. Dit kan bijvoorbeeld een overlijdensbericht of artikel zijn. Deze persoon hoef je niet van te voren te registeren als contactpersoon, zoals bij Facebook.

LinkedIn. LinkedIn heeft maar één optie: je profiel na je overlijden laten verwijderen door een nabestaande. Dit kan via dit formulier. Bijzonder bij LinkedIn is dat je maar weinig informatie over de overledene hoeft in te vullen.

Twitter. Twitter is duidelijk strenger als het gaat om het controleren van de aanvraag tot verwijdering van het account. Nadat de aanvraag is ingediend, via dit formulier, stuurt Twitter je een e-mail met extra instructies. Zo moet je bijvoorbeeld een kopie van je identiteitsbewijs en een kopie van de overlijdensverklaring doorsturen. Dit proces kan alleen worden doorlopen door een persoon die gemachtigd is om het nalatenschap af te handelen of een familielid.

Google (zoals Gmail en Youtube)Voor Google kun je het wel nu al zelf regelen. Via je inactiviteitsvoorkeuren kun je in Google aangeven wat er met je Google-account gebeurt als je bent overleden. Hierbij heb je twee opties: je account delen met een nabestaande die je vertrouwt of Google vragen om het account te verwijderen. Deze instellingen worden automatisch doorgevoerd wanneer je account een bepaalde tijd niet is gebruikt. De standaardtijd is drie maanden, maar dit kun je wijzigen via de bovenstaande link.

Naast socialmedia-accounts zijn er natuurlijk nog veel meer online-diensten waar jouw nabestaanden niet zomaar bij kunnen. Denk aan e-mailaccounts, Cloud-accounts (opslag van foto’s en documenten), Dropbox, Google Drive, je eigen website en alle andere accounts die je hebt. En denk ook aan streamingdiensten of andere abonnementen die je hebt, deze moeten door een nabestaande zo snel mogelijk stopgezet kunnen worden. En inloggegevens van bijvoorbeeld internetbankieren, DigiD, MijnOverheid, MijnPensioen… Er komt geen einde aan! Als je het jouw nabestaanden makkelijk wil maken en wil voorkomen dat er dingen verloren gaan (omdat niemand erbij kan komen), is het aan te raden om hier niet alleen goed over na te denken, maar ook echt tot actie over te gaan.

De notaris heeft voor uw digitale nalatenschap een social media testament of digitale kluis. Daarin legt u vast welke online profielen u heeft, uw gebruikersnamen en wachtwoorden en wat er na uw overlijden mee moet gebeuren (verwijderen of een gedenkpagina inrichten) en wie uw ‘social media executeur’ is: een van uw nabestaanden of de notaris.