
Als een woning verkocht wordt, leggen verkoper en koper de gemaakte afspraken vast in een koopovereenkomst. Op een latere datum wordt dan bij de notaris de leveringsakte getekend. De akte van levering wordt door de notaris ingeschreven bij het kadaster. Pas na die inschrijving is de koper juridisch eigenaar van de woning.
U heeft de mogelijkheid de getekende koopovereenkomst te laten inschrijven in het kadaster. Deze inschrijving beschermt de koper gedurende zes maanden na inschrijving tegen eventueel faillissement van de verkoper of beslaglegging op het gekochte ten laste van de verkoper. Hoewel het niet verplicht is, wordt het wel aangeraden, zeker als er een lange periode zit tussen het tekenen en de levering van de woning.
U kunt de notaris opdracht geven om de koopovereenkomst in te schrijven. Dit kan gebeuren nadat de bedenktijd (3 dagen) is verstreken. De notaris stelt een registerverklaring op en schrijft de koopovereenkomst (meestal als bijlage) in bij het Kadaster. Met een inschrijving van de koopovereenkomst bent u nog geen eigenaar. Dat wordt u pas na het tekenen van de leveringsakte en de inschrijving daarvan bij het Kadaster.
Kosten
Aan de inschrijving zijn kosten verbonden, die bestaan uit notariskosten en registratiekosten bij het Kadaster.
Openbaarheid gegevens
Door de inschrijving worden alle gegevens uit de koopovereenkomst openbaar, aangezien het Kadaster een openbaar register is. U kunt voorkomen dat bepaalde afspraken openbaar worden door een uittreksel van de koopovereenkomst in te schrijven in plaats van de volledige akte.
Tijdsduur
De bescherming geldt voor een periode van zes maanden. Als de woning langer dan zes maanden na de inschrijving wordt geleverd, moet de inschrijving mogelijk opnieuw worden gedaan, of kan deze alleen voor een van de zes maanden van de tussenliggende periode worden ingeschreven.
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met Silke Bruining